1. Publicatie "Kunstenaars en de klas – focus Brussel"

Het uitgangspunt voor deze publicatie is de ervaring van Move It, een internationaal project met Oostenrijkse kunstenaar Airan Berg in zes Brusselse scholen, aangevuld met andere waardevolle artistieke schoolprojecten van Brusselse kunstenpartners en (brede) scholen.

De publicatie biedt een concrete roadmap aan aan al wie zijn schouders wil zetten onder een kunstenaarsproject in of met een klas. In een mix van interviews, citaten, overzichten en concrete tips en tricks laten we verschillende thema's aan bod komen: superdiversiteit en meertaligheid, de gedragenheid van het artistiek project binnen de school, de effecten van een artistiek project op de leerlingen en leerkrachten, drempels, valkuilen en succesfactoren, …

Je vindt er suggesties om een goede samenwerking tot stand te laten komen, over hoe de juiste partner te vinden en welke ondersteunende organisaties of diensten er zijn. We sluiten af met concrete tips en tricks voor de verschillende fasen van een samenwerking en een overzicht van financiële hulplijnen.

Hieronder vind je de inhoudstafel en het voorwoord van de inspiratiegids om een idee te krijgen wat je er allemaal in kan terugvinden. Als voorproefje kan je ook enkele interviews lezen uit de inspiratiegids:

Je kan de publicatie bestellen via onderstaand formulier. De gids kost € 10 (in België: inclusief verzendingskosten; voor buitenland: exclusief verzendingskosten), voor non-profit organisaties uit Brussel geldt het voordeeltarief van € 5.

2. Boekpresentatie & Inspiratiedag

Het magazine zelf is beschikbaar sinds het presentatiemoment van 26 februari 2016 in ABC. We koppelden deze voorstelling aan een inspiratiedag voor al wie erover nadenkt om in de Brusselse context een artistiek scholenproject op te zetten: leerkrachten, Brede School-coördinatoren, kunstenaars en kunsteducatieve medewerkers alsook bemiddelaars die hun netwerk willen uitbreiden en methodisch ideeën willen op doen. Daarom lieten we een aantal gevestigde waarden uit het Brusselse kunsteducatieve veld de deelnemers via verschillende methodieken aan den lijve ondervinden wat ze met de leerlingen doen en welke effecten dit teweegbrengt binnen de school. Meer info en een verslag van deze dag vind je hier.


3. Praktijkverhalen

In de publicatie staat een extract uit vier lijvig beschreven Brusselse praktijkverhalen van kunstenaars die een traject met een school/klas hebben afgelegd. Hieronder vind je telkens het complete dossier …

4. Extra achtergrondinformatie

Wil je meer te weten komen over de plaats van kunst en cultuur in het regulier onderwijs, in Brussel en daarbuiten? We bundelden de informatie m.b.t. beleid en onderzoek in een apart overzicht dat je hier kan terugvinden >>>

Lasso publiceerde in het verleden al enkele publicaties die voor dit thema ook relevant kunnen zijn.

We wensen jullie veel leesplezier en hopen op veel concrete actie!

Bestelformulier