Lasso | Verslag | Inspiratiedag 'Kunstenaars en de Klas'

Op vrijdag 26 februari 2016 organiseerde Lasso een inspiratiedag 'Kunstenaars en de Klas - focus Brussel' waarbij ze haar gelijknamige publicatie voorstelde aan leerkrachten en medewerkers uit de cultuursector. De tachtig aanwezigen, die zich graag lieten inspireren in de prikkelende omgeving van het ABC-huis, waren een evenwichtige en interessante mix tussen leerkrachten, medewerkers uit de cultuursector, beleidsmensen en kunstenaars.

Meer foto's vind je op onze Facebookpagina >>>

Wie en wat kwam allemaal aan bod?

PLENAIR GEDEELTE

  • De dag begon met een inleiding door Anja Van Roy van Lasso over de redenen waarom Lasso inzet op kunsteducatie en de samenwerking tussen kunstenaars en leerkrachten.
  • Nadien volgde de inspirerende keynote voor Gerhard Jäger van ABC waarin hij alle aanwezigen overtuigde van het belang van kunstprojecten op school:
    De manier waarop kunstenaars te werk gaan is zeer interessant voor scholen, het onderwijssysteem en leerkrachten. Het nieuwe gebouw van ABC moet daarom ook dienen om een "artistic way of teaching" te ondersteunen. Het fungeert voor scholen als een soort labo om projecten te kunnen uitproberen. ABC is een soort serviceorganisatie die in de bestaande, stroeve structuur van het onderwijs, kunsteducatie mogelijk wil maken. Ze strijden om het "art based curriculum" meer te kunnen integreren in de klas, en willen zo evolueren van een STEM naar een STEAM-benadering (science, technology, economics, arts & mathematics). Hij deed ook een warme oproep om op onsonderwijs.be deel te nemen aan het debat over de hervorming van de eindtermen.
  • Op het einde van het plenaire gedeelte werd de nieuwste Lasso publicatie 'Kunstenaars en de Klas - focus Brussel' voorgesteld aan alle geïnteresseerden.

DEELSESSIES

  • Panelgesprek rond 'Kunstenaars en de Klas': Tijdens het panelgesprek kwamen verschillende stemmen aan bod, en werd de samenwerking tussen kunstenaars en scholen vanuit verschillende perspectieven benaderd. Han De Meulemeester (coördinator Brede School historisch Molenbeek), Valérie De Schuymer (leerkracht Atheneum De Toverfluit, Molenbeek), Pieter Meurs (Samenwerkingsplatform Deeltijds Kunstonderwijs Brussel en VUB) en Daan Milius (kunstenaar) spraken vanuit hun eigen ervaringen over de ontmoeting tussen de twee werelden. In een levendige discussie waarin ook de deelnemers in het publiek actief betrokken waren, werd onder meer hardop nagedacht over de rol die leerkrachten opnemen bij de samenwerking met een kunstenaar: zijn ze één van de leerlingen en doen ze mee, staan ze samen voor de klas, of zijn ze 'politieagent' om alles in goede banen te leiden? Het belang van empathie werd ook benadrukt, zowel voor de kunstenaar, als de leerkracht, als de betrokken leerlingen: het vermogen om zich in te leven in de andere, en vanuit zijn/haar leefwereld te vertrekken. De grootstedelijke context van Brussel, het superdiverse publiek, de meertaligheid van de leerlingenpopulatie, een grotendeels van buiten Brussel afkomstig zijnde leerkrachtenpubliek, het zijn maar enkele van de uitdagingen die aan bod kwamen tijdens het gesprek.
  • ABC: Tijdens de deelsessie van kunstorganisatie ABC maakte het publiek van leerkrachten, studenten en professionals uit het sociale veld kennis met het ABC-huis. ABC-medewerker Flore Deprez vertelde over de werking en filosofie van het huis en liet de deelnemers in elke kamer kennismaken met een aantal kunstdisciplines op een actieve manier. Een prima voorproefje voor wie later met een groep kinderen of jongeren langskomt bij ABC. Aan de hand van een aantal korte artistieke experimentjes werd alvast een tipje van de sluiter opgelicht inzake de gebruikte methodieken. Het ABC-huis is ook een huis in aanbouw: de deelnemers kregen meteen ook een inkijk in de nieuwbouw. De ruimte wordt een uitvalsbasis van waaruit leraren een week of enkele weken kunnen lesgeven. De bedoeling is dat ze hun gewone lesprogramma afwerken, maar zich laten inspireren door alle creatiefs dat het ABC-huis te bieden heeft.
  • MUS-E: Tijdens de deelsessie van MUS-E stelde Tom Goris uitgebreid de werking en de filosofie van MUS-E Belgium voor. Aan de hand van concrete praktijkverhalen, filmpjes en foto's liet hij de deelnemers proeven van de specifieke kunsteducatieve visie van de organisatie. Nadien hebben ze zelf ervaren hoe Tom aan de slag gaat met klassen. Op een half uur tijd maakten ze met klei en een fototoestel een stopmotionfilmpje met leuke resultaten, maar vooral een leuk samenwerkingsproces tussen leerkrachten en mensen uit de cultuursector. Wil je meer te weten komen over de werking van MUS-E, lees dan hier een fragment uit onze inspiratiegids: een gesprek met Tom Goris en Patries Wichers.
  • BOZAR - Next Generation, please: Voor een gemengde groep uit onderwijs en de culturele sector, gaf Tine Van Goethem van BOZAR een korte inleiding over het project Next Generation, please. Nadien startte kunstenares Magda Ral, ook betrokken bij dit project, het actieve deel van deze sessie. Ze had de deelnemers op voorhand gevraagd om voorwerpen mee te nemen die voor hen bepaalde gevoelens of gedachten opriepen. Door dit aan elkaar te vertellen, kwamen er verschillende associaties naar boven die de inspiratiebron vormden om een nieuw voorwerp of een installatie te maken. Dit zorgde voor onverwachte en originele resultaten.

APERITIEFGESPREKKEN

Tijdens de aperitiefgesprekken voerden de volgende mensen gesprekken over de onderwerpen die hen bezighouden bij artistieke projecten op school:

  • Kunstenaars prikkelen 100 talen...
    Joke Den Haese
    is lector aan de Erasmushogeschool en projectverantwoordelijke bij een kinderdag-verblijf. Ze begeleidt (ook héél jonge) kinderen en volwassenen in hun zoektocht naar en fascinatie voor het kunstzinnige en biedt vorming-op-maat aan diverse organisaties.
  • Schilderen met wiskundige formules
    Danja Cauwbergs
    is deel van het collectief Kadanja, waarmee ze artistieke interventies in de openbare ruimte doet. Ze werkte o.a. mee aan het Move It project en 'Frankenstein' van BRONKS.
  • De leraarskamer. Verboden toegang voor onbevoegden?
    Jochem Devens
    is master audiovisuele kunsten en werkt als freelance workshopbegeleider, regisseur en monteur. Sinds 2015 werkt hij als vaste artistiek-educatieve medewerker voor Kamo.
  • Een kamisibai over cultuurkuur.be
    Raf Schevenels
    maakte na tien jaar lesgeven in het Brusselse onderwijs en het geven van creatieve workshops de overstap naar CANON Cultuurcel van het Vlaams Ministerie van Onderwijs.
  • Engagement van kunstenaar leidt tot duurzaamheid?
    Frederika Van Wing was als voormalig stafmedewerker bij Lasso onder andere betrokken bij het Move It project. Sinds april 2015 is ze bibliothecaris in Oudergem.

Na de aperitiefgesprekken en de lunch bleven veel mensen nog een hele tijd napraten en ideeën uitwisselen over interessante praktijken. Dit zorgde voor een zeer fijne sfeer en afsluiter van de dag.

Meer informatie over het thema 'Kunstenaars en de Klas' en het bestelformulier van de inspiratiegids >>>